PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Fire personer foran blått skilt

Lokstallen hedret med blått skilt

Lørdag avduket ordfører Roger Evjen og leder for Haldenvassdragets kanalselskap, Terje Kristiansen, det kulturhistoriske skiltet på Lokstallen ved Skulerud stasjon.

Mange fremmøtte deltok på den høytidelige avdukingen som også markerte sesongåpningen av Lokstallen Sommerkafé med Gerd Lovise Åleskjær og Petter Simonsen som stolt vertskap.

Lokstallen ble oppført i 1898 til åpningen av Skulerud stasjon og gjenoppbygget etter brann i 1901. Bygningen har vært brukt til smøring, vedlikehold og stalling av damplokomotiver på Urskog-Hølandsbanen til 1960. I 2021 ble Lokstallen tilbakeført til slik den var på 60-tallet.

Haldenkanalen med Skulerud – og Lokstallen, er nå ett av 15 steder i landet som er med i Riksantikvarens bevaringsprogram for tekniske og industrielle kulturminner.

Det blå skiltet på Lokstallen, kulturmiljøet på Skulerud, sammen med engasjementet fra lokale krefter og Kanalselskapet, bidrar i dag til å formidle kanalsystemets historie videre.

  • Urskog-Hølandsbanen ble åpnet til Bjørkelangen i 1896, og videreført gjennom Høland til Skulerud i 1898, Hølandsbanen.
  • Jernbanen førte til stor utvikling av bygdene i Aurskog-Høland.
  • På endestasjonen Skulerud, hvor lokstallen står, var det tømmerterminal i forbindelse med fløtning i Haldenvassdraget, og egen brygge for turisttrafikken med D/S Turisten. Det var også hoteller og brusfabrikk etc.
  • Den åtte mil lange Haldenkanalen var i kontinuerlig drift i perioden fra 1877 til tømmerfløtingen på kanalen opphørte i 1982.

Forfatter: Anne Helen Eide Kongtorp

Sist endret: 06.05.2024