Gå til innhold Gå til navigasjon

Ungdom for TV-aksjonen

Publisert:  Av: Kari Aasberg Bradley

Rundt 70 elever fra Bjørkelangen videregående skole samlet seg for å finne tiltak til hvordan man kan få ungdom til å engasjere seg i TV-aksjonen.

Elevene gjorde en meget god innsats, var engasjerte og hadde gode og nyskapende forslag til hvordan man kunne løse oppgavene.

Rundt 70 elever deltok, fra Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag, Helsearbeiderfag og Salg, service og sikkerhet, samt elevene ved ST i faget historie og filosofi var med. 

Oppgavene

Elevene fikk to oppgaver, der den ene omhandlet hvordan ungdom selv kan bidra til at frafallet i videregående går ned. Den andre gikk på hvordan man kan få ungdom til å engasjere seg i TV-aksjonen, og elevene skulle lage en "happening", app eller kampanje. 

Innovasjonscamp er utviklet for elever i ungdomsskolen og i videregående skole. Innovasjonscamp er en treningsleir med fokus på kreativitet og nyskaping. Elevene får et reelt oppdrag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom. Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor. Elevene jobber med oppdraget i grupper på 3-6 elever og presenterer løsningene for en jury, som kårer en vinner ut ifra gitte kriterier.

Skolens vinnere

  • Beste helhetlige løsning: Felix Sundt Torgerstuen, Sondre Heggevik Lund, Endre Lie Slettum.
  • Mest innovative løsning: Thomas Giæver, Alexander Blixrud, Felicia Hagström, Anne Marthe Lindahl Ellefsen. 

TV-aksjonen og Ungt Entreprenørskap Akershus var meget godt fornøyd med både forslagene og gjennomføringen av innovasjonscampen.